Finalister
Årets Grundare Sverige 2019

Founders Alliance är stolta att presentera de fyra finalisterna till Årets Grundare 2019.  De har utsetts efter en omfattande process, där de fyra entreprenörerna har rankats högst utifrån FA-index. 

Finalisterna går vidare till finalen som hålls i samband med Entreprenörsgalan den 19 september, då de får presentera sig och sina företag inför en kvalificerad jury bestående av erfarna entreprenörer. Vinnaren presenteras under galakvällen.

Årets Grundare är Founders Alliance huvudutmärkelse och syftar till att lyfta fram och stimulera fler mellanstora och stora internationellt växande entreprenörsägda bolag. 

Utmärkelsen tilldelas entreprenörer som på ett föredömligt sätt har byggt ett framgångsrikt företag utifrån kriterier inom omsättning, lönsamhet, antal anställda och samhällsengagemang. Utmärkelsen är en del av Founders Awards.

Magnus Greko
Grundare

Opus

Magnus Greko var redan som barn en entreprenör ut i fingerspetsarna och med en känsla för affärer. Redan under skoltiden startade han skoltidning, tryckeri och import av sololjor. Åren på Polhemsgymnasiet i Göteborg väckte nyfikenheten för teknik och bilindustri och efter militärtjänstgöring började Magnus arbeta som internationell försäljningsingenjör med mät- och kontrollutrustningar för bilindustrin på företaget Electra Control. Efter ett par år övertygade han även sin barndomsvän och skolkamrat Jörgen Hentschel att ansluta sig till företaget. 

När Sverige som ett av de första länderna i Europa införde krav på katalysatoravgasrening såg Magnus att behovet av ny mätteknologi skulle bli stort och Magnus startade då tillsammans med Jörgen Opus (1990) och började med att importera amerikansk mätteknologi för miljökontroll av fordon. En av de första kunderna var Volvo och snart fick de även leverera till AB Svensk Bilprovning. Redan 1991 började de exportera sina miljökontrollmaskiner till andra länder i Skandinavien och Europa och 1994 startade de sin första egna fabrik i Sisjön utanför Göteborg. Under 90-talet växte Opus genom att exportera teknologi för bilprovning till all världens hörn. Ett av de mer komplexa projekten var att bygga 23 bilprovningsstationer i Mongoliet. 

Under åren 1999-2002 var Magnus med och grundade bolaget Drive-IT inom Carsharing med målsättning att ändra ägandet av bilar till bildelning. När IT-krisen slog till 2002 såldes Drive-IT till England.2003 började Opus utveckla system för trådlös bilprovning för bolaget Systech, en bilprovningsoperatör i USA. Magnus såg ett växande behov av Bilprovning internationellt och insåg att Opus måste ta steget fram i värdekedjan till att bli en internationell bilprovningsoperatör. Första steget blev att förvärva Systech 2008, ESP 2011 och sedan Opus Bilprovning i Sverige 2012. 

Efter 10 år av organisk tillväxt och ett antal strategiska förvärv i framförallt USA och Latinamerika, har bolaget idag 2600 anställda i 10 länder, och omsatte år 2018 2,5 miljarder kronor. Kärnverksamheten består av bilprovning – säkerhetstester och emissionsmätning. 

I många tillväxtländer dödar trafiken idag fler människor än t.ex. HIV/Aids, malaria och tuberkulos vilket gör trafiksäkerhet och bilprovning till en av de viktigare globala utmaningarna att lösa. Opus är väl positionerat för att hjälpa länder och myndigheter att lösa dessa baksidor av den globala tillväxten, nämligen renare luft och säkrare fordon på vägarna, som båda är oerhört viktiga och bevisligen effektiva faktorer för att rädda liv. Så Opus resa har bara börjat… 

Vid sidan av Opus arbetar Magnus också med investeringar i start-ups och tillväxtbolag genom de med Jörgen samägda investmentbolagen AB Kommandoran och AB Krösamaja. 

Magnus är som person en ledare som inspirerar andra att prestera. Han har på ett föredömligt sätt insett att kombinationen av sitt eget entreprenörskap och sin förmåga att inspirera andra är receptet för framgång. Att arbeta med Magnus beskrivs av många som kul, krävande och utvecklande. Det händer alltid något och alla behöver bidra.

Magnus Greko

Magnus Greko grundade Opus Bilprovning 2012, och tog då, som en av tre privata aktörer, över ansvaret för 71 stationer över hela landet, av den verksamhet som tidigare legat under det delvis statligt ägda Bilprovningen i Sverige. Företaget har utvecklat flera nya tjänster och har idag besiktningstjänster på 92 stationer i Sverige från norr till söder samt verksamhet i Europa, Nord-, Sydamerika, Asien och Australien. Opus Bilprovning ingår i Opus Group som är noterat på Nasdaq Stockholm, och består av två divisioner – Vehicle Inspection och Intelligent Vehicle Support. Opus har totalt drygt 2 200 medarbetare.

Läs mer

Ole Sauar
Grundare

Jollyroom

Endast 17 år gammal startade Ole Sauar sitt första e-handelsföretag Viking Computer och etablerade därmed en av de första nätbutikerna. Efter ett par framgångsrika år slogs företaget samman med Komplett.com där Sauar fick i uppdrag att starta upp deras svenska och danska verksamheter vilket han lyckades genomföra med stor framgång. 

Inte långt efter att Sauar valde att lämna Komplett startade han upp Jollyroom, år 2010. Jollyroom har i dagsläget en personalstyrka på 450 fantastiska medarbetare, 300 på heltid och resterande på behovsbasis. 

I en bransch med otroligt tuff konkurrenssituation och som under de senaste åren präglats av neddragningar och nedläggningar lyckas Sauar driva Jollyroom med exceptionell tillväxt år efter år. För Sauar var målet från start att bli Nordens största e-handelsbutik inom barn- och babyprodukter. Med en tillväxt på 68% och 800 000 registrerade kunder på hemsidan stod det i slutet av 2016 klart att Jollyroom med ledning av Ole Sauar uppnått detta mål. 

Målet för år 2017 var att göra Jollyroom till ett företag med miljardomsättning – något som uppnåddes under december månad. Vidare visade företaget stolt upp 2017 års siffror som visade på en lönsam tillväxt >50% mot 2016, samt en kundbas på 1,3 miljoner. 

Med en motivation som grundar sig i att förverkliga visionen om att underlätta barnfamiljers liv har Sauar och Jollyroom AB fortsatt sin framgångsresa även 2018. I början av oktober nådde företaget miljardstrecket, redan innan årets viktigaste kvartal ens hade startat. Under 2018 har företaget fortsatt växa kraftigt och närmar sig nu 2 miljoner registrerade kunder vilket innebär en dubblering av kundbasen på bara några år.

Sauar har lyckats skapa ännu en stor e-handelsframgång genom en offensiv strategi som präglats av strategiskt tänkande, målmedvetenhet och driftighet. Med hans starka engagemang och pragmatiska hållning har han även lyckats skapa en inspirerande företagskultur med hög teamkänsla och korta beslutsvägar. 

Näst på tur står Europa, där den tyska marknaden var först ut i april 2018. Jollyrooms långsiktiga mål är att bli Europas ledande aktör inom barn- och babyprodukter på nätet. Det må låta ambitiöst – men sett till tidigare framgångar är det lätt att tro på Sauars förmåga att lyckas!

Ole Sauar

Ole Sauar grundade Jollyroom 2010 med visionen att underlätta barnfamiljers liv genom ett e-handelsföretag för barn- och babyprodukter. Sortimentet innefattar allt för barn från 0 till 12 år samt produkter för gravida. Jollyroom är Nordens största e-handelsbutik inom branschen med nära 2 miljoner registrerade kunder, och företaget fortsätter att växa. Under 2018 påbörjade Jollyroom sin expansion till övriga Europa och först ut var den tyska marknaden. Företaget har idag 450 medarbetare.

Läs mer

Henrik Nilsson
Grundare

Inrego Aktiebolag

Henrik Nilsson har genom målmedvetenhet, långsiktighet och beslutsamhet både byggt en cirkulär verksamhet och skapat en helt ny bransch i Sverige - återanvändning av IT och elektronik. Som nybakad student startade han verksamheten och har sedan dess drivit på för att öka återanvändningen av elektronik i samhället. Idag omsätter Inrego närmare 400 miljoner med 150 medarbetare och har försäljning i ett 70-tal länder över hela världen. 

Henrik som äger verksamheten till 100% investerade från start sitt eget kapital och har sedan långsiktigt byggt verksamheten med genererade vinstmedel. Han är idag arbetande styrelseordförande och verksamheten drivs operativt av medarbetarna som i många fall börjat i unga år, arbetat länge i företaget och gjort enastående intraprenöriella karriärer. Företagskulturen är stark och kännetecknas av mångfald, delegerat beslutsfattande, ansvarstagande och sammanfattas med orden ”Rak rygg, glada ögon, stort hjärta och mycket vilja”. 

Målet för Henrik Nilsson är och har varit att ändra samhällets hanteringssätt av använd IT och återförsälja flest återanvändningsbara IT-enheter i Europa. Målsättningarna har krävt stora insatser för att påverka attityder och konsumtionsbeteenden, upphandlingsregler, politiska beslut och lagar. Trots att mycket är uppnått har Inregos resa på sätt och vis bara börjat. Sverige är idag ledande i världen på IT-återanvändning och Inrego är ledande i Sverige. Fortfarande återstår mycket arbete för att styra bort från dagens globala slängsamhälle och bygga en mer hållbar värld där återanvändning har en central roll. 

Inrego är marknadsledande inom återanvändning av datorer, mobiler och andra IT-produkter och hjälper organisationer över hela världen att stärka sitt hållbarhetsarbete och konsumera på ett smartare sätt. De köper och tar hand om IT-utrustning som organisationer inte längre behöver. De raderar information på hårddiskar, testar, reparerar och uppgraderar produkterna och ser till att de kommer till nytta igen. Själva affärsmodellen skapar vinnare i flera led. Organisationer som avyttrar sin gamla IT-utrustning istället för att skrota den får ersättning för produkterna samt en säker hantering och radering av information på hårddiskar. De organisationer och privatpersoner som köper i andra hand får betydligt mer IT för pengarna. Dessutom ger återanvändning konkreta koldioxidbesparingar och minskar förbrukningen av jordens råvaror och resurser. Förra året kunde de återanvända 303 000 IT-produkter och kunderna kunde därmed minska sitt klimatavtryck med 4 400 ton koldioxid. Det motsvarar energin för att värma upp över 17 000 lägenheter. Inrego grundades 1995 och har sitt säte i Sverige. Företaget är certifierat genom kvalitet ISO-9001, miljö ISO-14001, informationssäkerhet ISO 27001 samt arbetsmiljö OHSAS 18001.

Henrik Nilsson

Henrik Nilsson grundade Inrego 1995 och skapade därigenom en ny bransch - återanvändning av IT och elektronik. Företaget köper och tar hand om IT-utrustning som organisationer inte längre behöver, och raderar information på hårddiskar, testar, reparerar och uppgraderar produkterna så att de kan komma till nytta igen. Inrego hjälper därigenom organisationer över hela världen att stärka sitt hållbarhetsarbete och konsumera på ett smartare sätt. Företaget har 150 medarbetare och försäljning i ett 70-tal länder över hela världen.

Läs mer

Helena Casserlöv Kvist
Grundare

Meritmind och Brightby

Med en tydlig ambition att hjälpa företag och deras medarbetare att lyckas inom ekonomiområdet startade Helena sitt första bolag, Meritmind, för nitton år sedan. Målbilden var redan från början att bygga bolag inom en specifik nisch och att växa geografiskt. 

Helenas envishet, nyfikenhet och att aldrig slå sig till ro är starka drivkrafter som fört både Helena själv och bolaget framåt. Hon vill alltid prestera lite mer och lite bättre. Helena är väldigt kvalitetsmedveten, vilket spridits till medarbetarna och kvalitetstänket finns nu i koncernens DNA. En av bolagets deviser är att de ska växa, men aldrig på bekostnad av kvalitet, lönsamhet och glädje. 

Helena startade Meritmind AB år 2000. Tio år senare, 2010, grundade hon systerbolaget Brightby AB, som ett komplement till Meritminds tjänsteutbud. Syftet med Brightby var att erbjuda den kompetens som utgör grunden till en väl fungerande ekonomifunktion och Brightby har sedan starten arbetat med många av Sveriges största företag. 

Meritminds erbjudande har också breddats. Förutom rekrytering, konsult- och rådgivningstjänster så erbjuder Meritmind numera också kompetensutveckling för ekonomer. Under 2018 lanserades MeritGO, utbildningar i microlearningformat, på en plattform som nu innehåller över 200 korta 1-5 minutersfilmer. 

I Sverige har Meritmind och Brightby vuxit organiskt och genom geografisk expansion. Sedan år 2011 har Meritmind förutom kontoren i Stockholm och Malmö också öppnat kontor i Västerås, Linköping och Göteborg. Även Brightby finns numera etablerade på alla fem orter. Utlandsetablering har varit en målsättning för Helena sedan hon startade Meritmind. År 2017 realiserades drömmen, då det första kontoret öppnade utomlands, i Düsseldorf, Tyskland. Därmed ingår även Meritmind GmbH i koncernen.  

Helena bestämde redan tidigt att inte ta in något externt kapital eller belåna sig, utan att hela tiden växa organiskt och med eget kapital. Genom att metodiskt bygga upp infrastrukturen och organisationen har Helena lyckats upprätthålla en god organisk tillväxt år för år. Helena står än idag som ensam ägare. Utan påverkan från externa finansiärer har bolaget kunnat fatta egna beslut och agera ur ett långsiktigt perspektiv.  

Meritmindkoncernen hade under 2018 en omsättning på ca 467 Mkr och ca 24 Mkr i årsresultat. Meritmindkoncernen sysselsätter idag ca 400 medarbetare i Sverige, varav ca 320 personer är anställda och resterande är associerade konsulter. Koncernen är i ständigt behov av att nyanställa, vilket skapar arbetstillfällen både för nyexaminerade och för de som arbetat under lång tid och vill växla om till något nytt. Expansionen i Linköping och Västerås skapar även efterfrågan på ekonomitjänster utanför storstäderna. 

Meritmindkoncernen kombinerar det kommersiella med omtanke, med ambitionen att hjälpa både kunder och deras medarbetare att lyckas inom ekonomiområdet. Det är en pressad tillvaro för många ekonomer. Ständiga deadlines, ofta stora arbetstoppar med mycket rätt eller fel i arbetet. Samtidigt som det är viktigt att hinna med det dagliga arbetet så är det angeläget att även utveckla verksamheten för att få en bra styrning och rätt i redovisningen. Meritmindkoncernen hjälper sina kunder att lyckas och bidrar även till att deras medarbetare har en hållbar arbetssituation. Detta genom att vidareutveckla, driva förändring, avlasta och hjälpa kunden att rekrytera rätt. 

Helena är drivande i att Meritmindkoncernen ska bidra till en mer hållbar tillvaro för många och de stöttar flera olika organisationer, t.ex. Vänföreningen Portee, UNHCR och Barncancerfonden. Flera av organisationerna har de stöttat i många år, särskilt Vänföreningen Portee, som arbetar för hälsa och utveckling i byn Portee i Sierra Leone. De har även medverkat till öppnandet av en hälsoklinik i Portee, där de sedan 2009 kontinuerligt finansierar driften av kliniken, bl.a. i form av lön till sjuksköterskan, medicin och utrustning.

Helena Casserlöv Kvist

Helena Casserlöv Kvist grundade Meritmind år 2000, och företaget erbjuder rekrytering, konsult- och rådgivningstjänster samt utbildningar, seminarier och webinars anpassade för ekonomer. Tio år senare, 2010, grundade hon systerbolaget Brightby som erbjuder inhyrning och rekrytering av personal inom ekonomi, bank, finans och försäkring. Under 2018 lanserades också MeritGO, webbutbildningar i microformat, med korta filmer på 1-5 minuter som tar upp vanliga problem inom ekonomiområdet. Meritmind och Brightby har kontor i Stockholm, Malmö, Västerås, Linköping och Göteborg, och sedan 2017 har Merimind även ett kontor i Düsseldorf, Tyskland. Meritmindkoncernen har drygt 320 medarbetare.

Läs mer

Boka din plats nu